7 tips om een winterdip tegen te gaan

7 tips om een winterdip tegen te gaan

Hoewel we over de temperatuur niet mogen klagen, zijn de dagen na het afgelopen weekend direct een stuk korter geworden. Het is gedaan met de zwoele avonden die we met een lekker drankje in onze hand buiten doorbrengen. Voor je het weet zit je weer iedere avond met een dekentje en een hete kop thee op de bank, serie na serie te kijken. Daar is voor eventjes niets mis mee, maar na de 100ste serie kan die winterdip er toch wel een beetje in gaan hakken.

Daarom geef ik je voor die winterdip erin hakt 7 tips om een winterdip tegen te gaan

Tip 1: Plan dates met je positieve vriend(inn)en

Van positieve mensen wordt je nou een maal vrolijker en zelf ook een stuk positiever. Plan dus dates in met de mensen om je heen die een positieve instelling hebben en jou door je winterdip heen kunnen trekken. Sowieso goed om af en toe de deur uit te gaan. Daar hebben we vaak wanneer het buiten koud is weinig zin is, maar voor je het weet zit je op die manier de hele winter binnen. Plan dus vast wat gezellig afspraken in voor de aankomende maand zodat je zeker weet dat je er af en toe ook uitkomt.

Tip 2: Start met je lang verlangde hobby

We kennen het allemaal wel. “Dat” wat al zo lang op ons lijstje staat. “Dat” wat we zo graag willen doen, maar waar het nooit van komt. Misschien ben je inmiddels al wel vergeten dat je ooit een “dat” had. So let’s go and start with the flow. Wat is jouw “dat”? Datgene wat je al heel lang wilt doen, maar waar het nooit van komt. Ruil die avond Netflixen in voor iets waar je echt blij van wordt. Heb je geen “dat”, dan zijn hier wat ideeën:

  • Cursus naaien (klinkt misschien suf, maar zooo leuk!)
  • Koop een schilderset en ga schilderen (klinkt misschien ook suf, maar schilderen of tekenen is zo rustgevend)
  • Bestel op Ali nagelspullen en maak de mooiste creaties
  • Download een toffe app en leer piano spelen
  • Start met bloggen of vloggen
  • Verdiep je in astrologie
  • Maak een start met het opzetten van je eigen bedrijf
  • Verdiep je wat meer in koken en maak lekkere (gezonde creaties)

Tip 3: Tijd voor een detox (of gezond eten)

Hoewel je normaal misschien geneigd bent om voor de zomer een detox te doen, kan de herfst ook een goed moment zijn om hiermee te starten. Wanneer we niet lekker in ons vel zitten, zijn we namelijk geneigd om veel en ongezond te gaan eten. En als je veel gegeten hebt, voel je je letterlijk zwaarder en vaak ook rot omdat je je weer schuldig voelt dat je zoveel gegeten hebt. Je komt zo langzaam wat kilootjes aan en daar ga je nog minder lekker van in je vel zitten. Hierdoor je nog meer gaat eten en zo is de cirkel rond. Laat het zo ver niet komen en plan snel een detox week in. Of wanneer een detox too heavy voor je is, kun je natuurlijk ook starten met bijvoorbeeld een suiker en/of koolhydraat arme maand.

Tip 4: Let’s start Xmas early this year

Laten we eerlijk zijn, van de sfeer van Kerstmis worden we allemaal blij toch! Voor de meeste mensen “mag” Kerstmis pas na sinterklaas beginnen, maar f*ck de rules, let’s start Xmas early this year. Op Ali kun je superleuke (en goedkope) kerstspulletjes kopen waarmee jij je hele huis gezellig kunt maken. Steek in de avond lekker kaarsjes aan en geniet van de heerlijke sfeer die de Kerst met zich meebrengt.

Tip 5: Start met Vitamine D

Vitamine D is voor de winter echt een essential. En al helemaal wanneer je een donkere huid hebt en/of de 40 gepasseerd bent. Je huid heeft zonlicht nodig om Vitamine D aan te kunnen maken en aangezien we in Nederland meestal de hele dag binnen zitten in de herfst en winter, is het goed om Vitamine D te nemen. Deze zorgen voor sterke botten en beïnvloed je spierfunctie. Er wordt ook gezegd dat Vitamine D een positieve invloed op je weerstand heeft. Dagelijks vitamine D nemen (druppels zijn het beste, die worden beter opgenomen dan wanneer je een pil slikt). Ben je niet zo van de supplementen, zorg dan dat je voldoende vette vis eet tijdens de donkere dagen.

Tip 6: Work on that mindset

Je gevoel gelooft wat je mind haar vertelt. Wanneer je het in je hoofd gelooft, gaat je gevoel er vervolgens ook naar handelen. Een gebeurtenis beïnvloed niet je gevoel, maar de gedachten die je erbij hebt. Oftewel; wanneer je negatief tegen jezelf praat, zul je je sneller negatief en neerslachtig voelen. Wanneer je positieve dingen tegen jezelf zegt, zul je je ook beter gaan voelen. In het begin zal het misschien een beetje geforceerd voelen wanneer je dingen tegen jezelf zegt die je op dat moment misschien anders voelt, maar wanneer je dit toch doorzet, zal je merken dat je je beter gaat voelen. Wat voorbeelden van dingen die je tegen jezelf kunt zeggen:

  • Wat een top dag vs. Wat is het weer een k*t dag
  • Ik zie er goed uit vs. Ik zie er echt niet uit
  • Alles gaat goed vs. Alles zit tegen

Tip 7: Lach

Oh, en lach wat vaker. Juist wanneer je chagrijnig bent. Het werkt nou eenmaal zo dat je je écht beter gaat voelen wanneer je lacht. Dus trek die mondhoeken omhoog, ook wanneer je helemaal niet voelt dat je wilt lachen. Juist dan. En wil je het een stapje voor zijn. Maak dan een mapje met video’s waar je écht altijd om moet lachen. Je zult merken dat de hele dag er anders uit zal zien.

Hoe ga jij een winterdip tegen? Ik ben heel erg benieuwd!

 Geschreven door Myra de Wildt, Groei & Mindset Coach

www.happysinglemoms.nl

Dit bericht is gepost in BLOG. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *