Een druppel (of meer) urine verliezen na de zwangerschap, hoort dat erbij?

Een druppel (of meer) urine verliezen na de zwangerschap, hoort dat erbij?

Je zou bijna denken van wel. Hoe vaak wordt er niet lachend verteld door een andere moeder ‘nee, ik ga niet op die trampoline, want dan huhu’ of ‘ik pies in mijn broek van het lachen’. Maar dat het veel voorkomt wil niet zeggen dat het erbij hoort en dat er niets aan te doen is. Want er is wel degelijk wat aan te doen! Vaak is een adequaat opgesteld oefenprogramma voldoende. Maar voordat ik daar over ga vertellen eerst een stukje achtergrond informatie.

Wat is er aan de hand?

Stressincontinentie komt het meest voor bij (net bevallen) moeders. Dit is de vorm van urineverlies die optreedt wanneer er buikdrukverhogende momenten zijn, zoals hoesten, niezen of sporten. Kortom in het dagelijks leven gaat alles (meestal) goed. Maar ga je met je kleine op de trampoline staan, ben je verkouden en dus de hele dag aan het hoesten en niezen of doe je jumping jacks in de sportschool dan wordt het toch wat nattig.

Hoe vaak komt het voor?

Het komt VEEL voor. De cijfers liegen er niet om. Toch zoekt maar 1/3 van de vrouwen hulp. Waarom dat is? Wat ik veel terug hoor van moeders is dat ze denken ‘dit hoort erbij’ of ‘er is waarschijnlijk toch niets aan te doen’ of ‘ik moet niet zeuren en het gaat vast vanzelf over’. Of je schaamt je ervoor (wat veel vrouwen hebben), het is toch anno 2019 toch taboel. Maar in de meeste gevallen kan je er zeker wat aan doen.

Behandeling

Bestaat vaak uit het trainen van je bekkenbodem, dit hoeft niet perse te betekenen dat je hier krachtiger in moet worden, vaak is het goed leren ontspannen van je bekkenbodem ook een onderdeel van het programma.

Maar met alleen het trainen van je bekkenbodem kom je er niet, ook je ademhaling, diepe core, en andere grote spieren zullen aan bod komen. Evenals dat er wordt gekeken naar je belasting en belastbaarheid. En naar je voeding en vochtinname. Dit lijkt complex en erg tijdrovend. Maar zal ik jou is vertellen dat je met slechts een kwartiertje trainen per dag de meeste vrouwen binnen een paar weken vanaf zijn.

Dat het veel voorkomt wil nog niet zeggen dat het normaal is. En dat het veel voorkomt wil niet zeggen dat je er niets mee hoeft. Integendeel, met de juiste hulp, hoeven deze klachten vaak niet!

Onderneem actie. En doe er wat mee! Want anders zijn de tena ladys waarschijnlijk niet aan te slepen als je ouder wordt…

Een goed begin

Is om te starten met je ademhaling. Zorg ervoor dat je in rust met name een buikademhaling gebruikt. En wanneer je iets doet waarbij je kracht moet zetten, blaas dan uit. Dit zorgt vaak al voor een betere regulatie in buikdruk. Waar je bekkenbodem automatisch op reageert.

Ik help heel veel mama’s om back in shape te komen zonder vervelende klachten zoals urineverlies. We werken hier aan jouw persoonlijke doelen. De trainingen kan je gewoon thuis doen, je hebt geen materiaal nodig. Ik coach jou er doorheen. Kijk voor meer informatie op www.mamagezondenfit.nl

Liefs,

Willeke

Dit bericht is gepost in BLOG. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *